Fremme i Egypt

Da jeg dro hjemmefra lørdag ettermiddag for å reise til Egypt, hadde jeg i friskt minne turen til Tyrkia i januar, da alt gikk galt. Jeg skulle jo tross alt reise med samme flyselskap denne gangen. Men turen forløp uten et eneste problem. Vi kom av sted fra Gardermoen når vi skulle, landet i Istanbul som planlagt, og kom oss av sted videre til Hurghada helt etter tidsskjemaet.

Siden vi skulle lande på et helt ukjent sted klokken tre om natten, ante jeg ikke hva jeg hadde i vente. Jeg visste at vi måtte få oss visum før vi kunne forlate flyplassen, og deretter måtte vi jo på en eller annen måte komme oss videre til hotellet, som jeg ikke hadde noen som helst anelse om hvor lå. Men hele greia løste seg mye enklere enn jeg var forberedt på.

Når jeg er ute og reiser, så har jeg en tendens til å bli kjent med folk i flykøen, og da spesielt hvis det dreier seg om en mellomlanding. Det skjedde denne gangen også, så da vi kom frem hadde vi plutselig fått oss en kjentmann. En helt ekte egypter som jeg møtte i Istanbul. Han hjalp oss med å finne frem på flyplassen i Egypt, fikk oss gjennom visumkøen, og fikk tak i en drosje da vi hadde kommet oss ut.

Før jeg dro, hadde jeg hørt massevis av historier om uroen i Egypt og alt man måtte passe seg for. Og jeg hadde hørt skrekkhistorier om hvordan folk her visstnok skulle være, og om mennene og deres kvinnesyn. Vi valgte likevel å ta imot hjelpen da den ble tilbudt, for det er klart det frister å overlate alt ansvaret til noen som er kjent når man står i et fremmed land midt på natten.

Da vi hadde kjørt et stykke, kom vi plutselig til et sted hvor det sto et par biler på hver side av veien, og utenfor bilene sto det bevæpnede menn i finlandshetter. Jeg er ikke helt inne i våpenverdenen, men våpnene så ut som noe skikkelige militærgreier. Plutselig surret historier om kidnapping og alt mulig sånt gjennom hodet mitt. Jeg er jo vant til at det alltid skjer forviklinger av et eller annet slag når jeg er ute og reiser, og denne turen hadde liksom gått så veldig glatt frem til da.

Synet var ikke akkurat betryggende, og jeg følte meg plutselig veldig glad for å være i hendene på en av lokalbefolkningen. Heldigvis forklarte han at det bare var en politikontroll, og det skal jeg si - en politikontroll i Egypt ser definitivt ikke ut som en politikontroll i Norge!

Turen fra flyplassen til hotellet tok omtrent tyve minutter om man trekker fra tiden som gikk med til kontrollen, så det hadde ikke gått mer enn en time fra vi landet og til vi sto i hotellresepsjonen. Fyren fra flyplassen fulgte oss inn, og pratet masse arabisk med personen i skranken. Jeg aner ikke hva de snakket om, men etter ordvekslingen deres spurte resepsjonsvakten hvor vi ville ha rom. Vi fikk velge mellom å bo ved sjøen eller ved hotellhagen og bassengene. Men siden det var mørkt og vi ikke hadde fått sett noe særlig, så overlot vi avgjørelsen til resepsjonisten og reisefølget vårt. Vi endte med et flott rom som ligger rett ved et nydelig basseng med en koselig liten bro over, hvor vi er omgitt av busker og blomster, samtidig som vi har kort avstand til resepsjonen og restaurantene og utsikt over havet og båtene.

Da vi hadde fått sjekket inn, forsvant egyptervennen min. Og siden det begynte å nærme seg morgen, var det sengen som fristet mest av alt. Utpakking og sjekking av utsikt fikk vente til det hadde blitt lyst, og den skuffet på ingen måte. Vi har skikkelig panoramautsikt, og en diger terrasse hvor jeg sitter og skriver akkurat nå. Det suser i palmetrærne, fuglene kvitrer, og det lukter blomster og sjø. Stedet virker som alt jeg hadde håpet på og enda litt til.

Jeg har hørt mange si at når man reiser til et land som dette så skal man være forsiktig med å ta imot tjenester, fordi folk alltid forventer noe igjen. Ikke minst i form av penger. Jeg var derfor forberedt på at det å reise i drosje med en av lokalbefolkningen fort kunne bli en dyrere opplevelse enn å reise alene. Men det var så behagelig å slippe både leting etter taxi, og pruteprosessen etter å ha funnet en. Men da vi kom til hotellet var det ikke snakk om å få lov til å betale i det hele tatt, så det endte med at turen ikke kostet oss noe som helst.

Før han forlot oss, avtalte egypteren og jeg å treffes senere på dagen, etter at alle hadde fått sovet ut. Søsteren min er jo opptatt med sine ting her nede, og jeg driver med mitt. Hun liker å reise ut i båt og dykke, mens jeg trives best som landkrabbe. Det passet meg derfor fint å treffe fyren igjen, for jeg liker å omgås lokalbefolkningen når jeg er et sted.

Dermed ble det til at han og jeg spiste middag sammen, før vi dro ut på en rolig uterestaurant og satt og skravlet og drakk te under fullmånen. Vi hadde en kjempekoselig kveld, og han sørget for å få meg trygt anbrakt på hotellet etter at vi avsluttet kvelden. Jeg kom inn døren på rommet akkurat da klokken skiftet til midnatt, og følte meg nesten som Askepott - bare at jeg hadde begge skoene i behold.

Mitt møte med Egypt og menneskene her ble på ingen måte slik jeg hadde blitt forespeilet. Jeg ble møtt med respekt hele veien, og fyren jeg var ute sammen med var den perfekte gentleman. Noen mennesker er sånn at man føler man har kjent hverandre hele livet selv om man nettopp har møttes, og han var en sånn person. Etter et drøyt døgn her nede kan jeg si at jeg har det helt fantastisk og stortrives på alle måter. Og hvis denne første dagen skal sette standarden for oppholdet her nede, så kan det ikke bli annet enn bra...

#reise #ferie #egypt #hurghada #hilton

ninaoglivet

17.03.2014 kl.08:44

Kos deg videre og nyt dagene der nede :)

17.03.2014 kl.08:50

ninaoglivet: Tusen takk :)

Marit

17.03.2014 kl.09:42

Høres ikke ut som de egyptiske menn jeg har "møtt" de tre gangene jeg har vært i Egypt. Og ikke var jeg der som singel heller. Høres ut som du har vært ekstremt heldig! :o) Kos deg, og nyt varmen og omgivelsene. Men vær litt forsiktig også da, for han har kanskje bare en litt annen fremgangsmåte enn de andre ..

frodith

17.03.2014 kl.10:59

Det hørtes herlig ut det her altså, og at alt gikk så greit, selv midt på natten. Kos med middagsdate, og samtidig har du søsteren din der også.:-) Jeg er BITTELITT misunnelig altså :-D Men unner DEG det :-) Kose deg masse :-)

Mariann Sæther Tokle

17.03.2014 kl.11:33

Bra det gikk vel, men oppskriften på hjelpen dere fikk var som tatt ut av boken til Gunn Marit Nisja, naken i Hijab. Hun bodde der i mange år og kjenner Egypt. Mange egyptere skor seg på turister. De har avtaler selv imellom og ordner skyss og hjelp og guider osv, Og ja, de er så høflige og gjestfrie på alle vis, men de er ute etter å tjene penger på pengesterke turister, særlig da damer:) Han kommer helt sikkert tilbake og vil vise dere mer av Egypt:) Men du har jo bein i nesen, så du klarer deg fint.

Helge

17.03.2014 kl.12:38

Bra at dere er fremme. Møtt mange norske? mangeb inntrykk med en gang men ser ut som at dere er på et typisk turiststed og der er alt topp. Men bak fasaden er det nok mye rart, kontrastene er store her i verden. Men tross alt så bringer turister masse penger inn i systemet og det er bra for Egypt. Min søster og mann var i Egypt engang men på et anna sted. Nyt oppholdet, ser frem til nye innlegg fra deg om oppholdet.

17.03.2014 kl.14:32

Marit: Jeg er heldigvis god menenskekjenner, og stolker som oftest på magefølelsen. Samtidig er jeg jo også på vakt mot at jeg kan ta feil. Alle jeg har møtt her har vært flotte mennesker, men så har jeg jo ikke vært på langtur heller... Men av en eller annen grunn pleier jeg alltid å møte koselige folk når jeg er på reise - med noen ytterst få unntak :)

frodith: Tusen takk :) Dette er helt herlig, koser meg kjempemasse :)

17.03.2014 kl.14:35

Mariann Sæther Tokle: Jeg har jo en annen ting som mange "vestlige" ikke har, jeg har inngående kunnskap om Islam - så jeg kan fortelle dem det når/hvis de gjør noe de ikke bør. Og når de oppdager at jeg kjenner så godt til landets (og deres) religion som jeg gjør, så pleier det å skifte over til respekt uansett hva de må ha hatt i tankene i forkant - rett og slett fordi det er noe de ikke forventer ;)

17.03.2014 kl.14:36

Helge: Tusen takk! Vi møtte et par dansker på flyplassen, men ingen norske. Vi er også de eneste norske på hotellet akkurat nå, det er faktisk nesten bare russere her. Det kommer nok flere innlegg, jeg skal en tur ut litt senere, dagen hittil har bare gått med til å ta det med ro.

Sue

17.03.2014 kl.15:07

Fra Troll til Askepott, herlig :-D Denne ferien kan bare bli toppers ;-) God klem fra meg med ønske om en avslappende og solfylt ferie :-)))

18.03.2014 kl.05:24

Sue: Tusen takk :) I dag fikk jeg sett masse av byen både med bil og til fots, og det var kjempekoselig. Jeg jo har hatt egyptervennen min til å ta vare på meg til nå - men dessverre er det slutt på den biten fra nå, siden han reiser herfra senere i dag. Så da blir det spennende å se hvordan resten av oppholdet arter seg, når jeg skal passe på meg selv i stedet :p

ideatroll

45, Oslo

Noen ganger tar jeg meg en tur ut i den store verden og skaper minner. Og hvilket sted foreviges de bedre enn på min egen lille reiseblogg? Velkommen innom for å dele opplevelsene.