Fremme i Egypt

Da jeg dro hjemmefra lrdag ettermiddag for reise til Egypt, hadde jeg i friskt minne turen til Tyrkia i januar, da alt gikk galt. Jeg skulle jo tross alt reise med samme flyselskap denne gangen. Men turen forlp uten et eneste problem. Vi kom av sted fra Gardermoen nr vi skulle, landet i Istanbul som planlagt, og kom oss av sted videre til Hurghada helt etter tidsskjemaet.

Siden vi skulle lande p et helt ukjent sted klokken tre om natten, ante jeg ikke hva jeg hadde i vente. Jeg visste at vi mtte f oss visum fr vi kunne forlate flyplassen, og deretter mtte vi jo p en eller annen mte komme oss videre til hotellet, som jeg ikke hadde noen som helst anelse om hvor l. Men hele greia lste seg mye enklere enn jeg var forberedt p.

Nr jeg er ute og reiser, s har jeg en tendens til bli kjent med folk i flyken, og da spesielt hvis det dreier seg om en mellomlanding. Det skjedde denne gangen ogs, s da vi kom frem hadde vi plutselig ftt oss en kjentmann. En helt ekte egypter som jeg mtte i Istanbul. Han hjalp oss med finne frem p flyplassen i Egypt, fikk oss gjennom visumken, og fikk tak i en drosje da vi hadde kommet oss ut.

Fr jeg dro, hadde jeg hrt massevis av historier om uroen i Egypt og alt man mtte passe seg for. Og jeg hadde hrt skrekkhistorier om hvordan folk her visstnok skulle vre, og om mennene og deres kvinnesyn. Vi valgte likevel ta imot hjelpen da den ble tilbudt, for det er klart det frister overlate alt ansvaret til noen som er kjent nr man str i et fremmed land midt p natten.

Da vi hadde kjrt et stykke, kom vi plutselig til et sted hvor det sto et par biler p hver side av veien, og utenfor bilene sto det bevpnede menn i finlandshetter. Jeg er ikke helt inne i vpenverdenen, men vpnene s ut som noe skikkelige militrgreier. Plutselig surret historier om kidnapping og alt mulig snt gjennom hodet mitt. Jeg er jo vant til at det alltid skjer forviklinger av et eller annet slag nr jeg er ute og reiser, og denne turen hadde liksom gtt s veldig glatt frem til da.

Synet var ikke akkurat betryggende, og jeg flte meg plutselig veldig glad for vre i hendene p en av lokalbefolkningen. Heldigvis forklarte han at det bare var en politikontroll, og det skal jeg si - en politikontroll i Egypt ser definitivt ikke ut som en politikontroll i Norge!

Turen fra flyplassen til hotellet tok omtrent tyve minutter om man trekker fra tiden som gikk med til kontrollen, s det hadde ikke gtt mer enn en time fra vi landet og til vi sto i hotellresepsjonen. Fyren fra flyplassen fulgte oss inn, og pratet masse arabisk med personen i skranken. Jeg aner ikke hva de snakket om, men etter ordvekslingen deres spurte resepsjonsvakten hvor vi ville ha rom. Vi fikk velge mellom bo ved sjen eller ved hotellhagen og bassengene. Men siden det var mrkt og vi ikke hadde ftt sett noe srlig, s overlot vi avgjrelsen til resepsjonisten og reiseflget vrt. Vi endte med et flott rom som ligger rett ved et nydelig basseng med en koselig liten bro over, hvor vi er omgitt av busker og blomster, samtidig som vi har kort avstand til resepsjonen og restaurantene og utsikt over havet og btene.

Da vi hadde ftt sjekket inn, forsvant egyptervennen min. Og siden det begynte nrme seg morgen, var det sengen som fristet mest av alt. Utpakking og sjekking av utsikt fikk vente til det hadde blitt lyst, og den skuffet p ingen mte. Vi har skikkelig panoramautsikt, og en diger terrasse hvor jeg sitter og skriver akkurat n. Det suser i palmetrrne, fuglene kvitrer, og det lukter blomster og sj. Stedet virker som alt jeg hadde hpet p og enda litt til.

Jeg har hrt mange si at nr man reiser til et land som dette s skal man vre forsiktig med ta imot tjenester, fordi folk alltid forventer noe igjen. Ikke minst i form av penger. Jeg var derfor forberedt p at det reise i drosje med en av lokalbefolkningen fort kunne bli en dyrere opplevelse enn reise alene. Men det var s behagelig slippe bde leting etter taxi, og pruteprosessen etter ha funnet en. Men da vi kom til hotellet var det ikke snakk om f lov til betale i det hele tatt, s det endte med at turen ikke kostet oss noe som helst.

Fr han forlot oss, avtalte egypteren og jeg treffes senere p dagen, etter at alle hadde ftt sovet ut. Ssteren min er jo opptatt med sine ting her nede, og jeg driver med mitt. Hun liker reise ut i bt og dykke, mens jeg trives best som landkrabbe. Det passet meg derfor fint treffe fyren igjen, for jeg liker omgs lokalbefolkningen nr jeg er et sted.

Dermed ble det til at han og jeg spiste middag sammen, fr vi dro ut p en rolig uterestaurant og satt og skravlet og drakk te under fullmnen. Vi hadde en kjempekoselig kveld, og han srget for f meg trygt anbrakt p hotellet etter at vi avsluttet kvelden. Jeg kom inn dren p rommet akkurat da klokken skiftet til midnatt, og flte meg nesten som Askepott - bare at jeg hadde begge skoene i behold.

Mitt mte med Egypt og menneskene her ble p ingen mte slik jeg hadde blitt forespeilet. Jeg ble mtt med respekt hele veien, og fyren jeg var ute sammen med var den perfekte gentleman. Noen mennesker er snn at man fler man har kjent hverandre hele livet selv om man nettopp har mttes, og han var en snn person. Etter et dryt dgn her nede kan jeg si at jeg har det helt fantastisk og stortrives p alle mter. Og hvis denne frste dagen skal sette standarden for oppholdet her nede, s kan det ikke bli annet enn bra...

#reise #ferie #egypt #hurghada #hilton

ninaoglivet

17.03.2014 kl.08:44

Kos deg videre og nyt dagene der nede :)

17.03.2014 kl.08:50

ninaoglivet: Tusen takk :)

Marit

17.03.2014 kl.09:42

Hres ikke ut som de egyptiske menn jeg har "mtt" de tre gangene jeg har vrt i Egypt. Og ikke var jeg der som singel heller. Hres ut som du har vrt ekstremt heldig! :o) Kos deg, og nyt varmen og omgivelsene. Men vr litt forsiktig ogs da, for han har kanskje bare en litt annen fremgangsmte enn de andre ..

frodith

17.03.2014 kl.10:59

Det hrtes herlig ut det her alts, og at alt gikk s greit, selv midt p natten. Kos med middagsdate, og samtidig har du ssteren din der ogs.:-) Jeg er BITTELITT misunnelig alts :-D Men unner DEG det :-) Kose deg masse :-)

Mariann Sther Tokle

17.03.2014 kl.11:33

Bra det gikk vel, men oppskriften p hjelpen dere fikk var som tatt ut av boken til Gunn Marit Nisja, naken i Hijab. Hun bodde der i mange r og kjenner Egypt. Mange egyptere skor seg p turister. De har avtaler selv imellom og ordner skyss og hjelp og guider osv, Og ja, de er s hflige og gjestfrie p alle vis, men de er ute etter tjene penger p pengesterke turister, srlig da damer:) Han kommer helt sikkert tilbake og vil vise dere mer av Egypt:) Men du har jo bein i nesen, s du klarer deg fint.

Helge

17.03.2014 kl.12:38

Bra at dere er fremme. Mtt mange norske? mangeb inntrykk med en gang men ser ut som at dere er p et typisk turiststed og der er alt topp. Men bak fasaden er det nok mye rart, kontrastene er store her i verden. Men tross alt s bringer turister masse penger inn i systemet og det er bra for Egypt. Min sster og mann var i Egypt engang men p et anna sted. Nyt oppholdet, ser frem til nye innlegg fra deg om oppholdet.

17.03.2014 kl.14:32

Marit: Jeg er heldigvis god menenskekjenner, og stolker som oftest p mageflelsen. Samtidig er jeg jo ogs p vakt mot at jeg kan ta feil. Alle jeg har mtt her har vrt flotte mennesker, men s har jeg jo ikke vrt p langtur heller... Men av en eller annen grunn pleier jeg alltid mte koselige folk nr jeg er p reise - med noen ytterst f unntak :)

frodith: Tusen takk :) Dette er helt herlig, koser meg kjempemasse :)

17.03.2014 kl.14:35

Mariann Sther Tokle: Jeg har jo en annen ting som mange "vestlige" ikke har, jeg har inngende kunnskap om Islam - s jeg kan fortelle dem det nr/hvis de gjr noe de ikke br. Og nr de oppdager at jeg kjenner s godt til landets (og deres) religion som jeg gjr, s pleier det skifte over til respekt uansett hva de m ha hatt i tankene i forkant - rett og slett fordi det er noe de ikke forventer ;)

17.03.2014 kl.14:36

Helge: Tusen takk! Vi mtte et par dansker p flyplassen, men ingen norske. Vi er ogs de eneste norske p hotellet akkurat n, det er faktisk nesten bare russere her. Det kommer nok flere innlegg, jeg skal en tur ut litt senere, dagen hittil har bare gtt med til ta det med ro.

Sue

17.03.2014 kl.15:07

Fra Troll til Askepott, herlig :-D Denne ferien kan bare bli toppers ;-) God klem fra meg med nske om en avslappende og solfylt ferie :-)))

18.03.2014 kl.05:24

Sue: Tusen takk :) I dag fikk jeg sett masse av byen bde med bil og til fots, og det var kjempekoselig. Jeg jo har hatt egyptervennen min til ta vare p meg til n - men dessverre er det slutt p den biten fra n, siden han reiser herfra senere i dag. S da blir det spennende se hvordan resten av oppholdet arter seg, nr jeg skal passe p meg selv i stedet :p

ideatroll

45, Oslo

Noen ganger tar jeg meg en tur ut i den store verden og skaper minner. Og hvilket sted foreviges de bedre enn p min egen lille reiseblogg? Velkommen innom for dele opplevelsene.