En fantastisk hjemreise

Etter alt det fine jeg opplevde i Egypt, hadde jeg trodd at hjemreisen skulle få meg til å føle meg trist. Jeg gledet meg jo ikke akkurat til å dra hjem igjen, og helst ville jeg ha blitt der nede. Men avreisen ble like surrealistisk som alt annet jeg opplevde mens jeg var der, så jeg klarte ikke annet enn å smile da jeg satt på flyet og tenkte tilbake.

På en måte startet det hele allerede da mitt egyptiske selskap, som hadde forlatt stedet et par dager før, kom tilbake. Noen timers reisevei var tydeligvis ikke til hinder, og igjen tilbrakte vi en fantastisk dag sammen. Mesteparten av tiden ble brukt i hotellets mange små utebarer, hvor vi vekslet mellom noe så enkelt som en kopp te eller et glass brus mens vi skravlet om alt og ingenting. Det føltes rart å skulle dra hjem igjen, så jeg var glad for selskapet og den lette stemningen som gjorde tankene på hjemreisen fjernere.

Avreisen nærmet seg for hvert minutt. Kofferten var ferdig pakket, drosjehenting var allerede avtalt, og min egyptiske venn hadde dratt igjen for å la min søster og meg tilbringe de siste timene sammen med hverandre. Virkeligheten hadde på en måte innhentet meg. Jeg har det jo med å trives så godt på de stedene jeg reiser til, at dette med hjemreiser sjelden er noen hyggelig tanke. Men selv om jeg visste at vi skulle forlate hotellet samme kveld, ble det en veldig fin dag.

Drosjen var det min egyptiske venn som hadde ordnet, og det var den samme sjåføren som hadde kjørt oss til hotellet den dagen vi kom til Egypt. Vi skulle bli hentet ved midnatt, og da sjåføren kom inn i resepsjonen for å si fra at han var kommet, hadde vi allerede sjekket ut hos den samme hyggelige resepsjonisten som sjekket oss inn da vi kom dit. Plutselig viste det seg at resepsjonisten og sjåføren kjente hverandre, og det ble mye latter og klemming. Stemningen var fin da vi satte oss i bilen for å dra.

Etter å ha kjørt en liten stund, fikk sjåføren en telefon. Midt i samtalen begynte han å le hjertelig, og etter et lite stykke kjørte han plutselig ut i veikanten og stoppet. Der sto egyptervennen min og smilte. Jeg visste at han skulle være hos en kamerat i byen der til neste dag, men jeg hadde ikke forventet å se han igjen. Plutselig hadde han funnet ut at han skulle hoppe i en drosje for å møte oss underveis og se oss vel av sted. Da vi kom til sikkerhetskontrollen kunne han jo ikke bli med lenger, så etter å ha anbrakt kofferten min på et egnet sted og tatt farvel, forsvant han ut i natten igjen.

Det viste seg at vi var litt tidlig ute, og man kommer ikke gjennom sikkerhetssperrene der før det bare er en viss tid igjen til flyet skal gå - i alle fall ikke på den tiden av døgnet da vi skulle dra. Dermed var det en av vaktene i sikkerhetskontrollen som ga oss noen sitteplasser rett ved, slik at vi slapp å stå mens vi ventet.

Vi satt på stolene og pratet og spilte dataspill, og plutselig kom sikkerhetsvakten litt lekent og forsiktig frem med hånden og trykket på det som skulle gjøres på spillet. Han smilte stort da han fikk det til. Dermed var han fremme med smilet og hånden et par ganger til, og da køen var ferdig dumpet han ned på stolen ved siden av oss. Han fikk låne spillet, og så ut til å storkose seg. Så der satt vi da, to norske reisejenter og spilte dataspill sammen med en væpnet egyptisk sikkerhetsvakt.

Ikke mange minuttene etterpå fikk vi mer selskap, denne gangen av en enda bedre bevæpnet politimann. Han slo seg ned på den siste stolen ved siden av oss. Vi var sikkert litt av et syn - oss to jentene, som satt og lo og koste oss sammen med to uniformerte og bevæpnede egyptiske menn og et dataspill. Jeg måtte smile litt innvendig med tanke på skrekkhistoriene jeg hadde hørt om egyptisk politi, og om problematiske sikkerhetskontroller på flyplassene. Det virket veldig fjernt fra den situasjonen jeg selv befant meg i akkurat da.

Till slutt var det på tide å dra. Kanskje skyldtes det at de som skulle sjekke oss hadde sett oss der vi satt sammen med sikkerhetsvakten og politimannen og koste oss, for sikkerhetskontrollen gikk i alle fall som en lek. Dermed var vi inne i avgangshallen, og alt som var igjen av oppholdet i Egypt var ventetiden før vi kunne gå om bord i flyet.

Vi lettet fra Egypt, og etter en problemfri tur var det tid for mellomlanding i Istanbul i Tyrkia, en flyplass jeg har blitt godt kjent med etter hvert. Damen i sikkerhetskontrollen gikk gjennom tingene mine etter at det pep da jeg passerte, og dermed fant hun det bittelille rosa kameraet mitt. Hun var veldig fascinert av hvor lite det var, og plutselig sto hun der og knipset i vei med det og gliste mens køen samlet seg opp bak oss.

Deretter var det bare siste etappe hjem til Norge som gjensto, og den gikk også fint. Da jeg låste meg inn i leiligheten hjemme, var det temmelig nøyaktig en uke siden jeg låste døren bak meg for å dra. Og i det jeg vred om nøkkelen for å gå inn, sendte jeg en tanke tilbake til tiden i Egypt - en tid som bare varte en uke, men som på mange måter føltes som et helt liv...

#reise #ferie #Egypt #Hurghada

Karoline Johannesen

25.03.2014 kl.09:16

Høres ut so m en veldig koselig hjemreise. Er vanskelig å være trist over å reise når alt som skjer er ment til å få deg til å smile :)

sjomannsfruen

25.03.2014 kl.09:19

WOW! Så deilig det må ha vært å treffe så mange hyggelige mennesker, på så kort tid. Det er ikke hverdagskost :)

25.03.2014 kl.09:20

Karoline Johannesen: Ja det er helt sant - Utrolig at jeg koste meg til om med på turen hjem :)

25.03.2014 kl.09:24

sjomannsfruen: Hele den uken jeg var der (inkludert hjemreisen) var helt sprø - på en positiv måte. Jeg driver fortsatt og fordøyer inntrykk :)

sjomannsfruen

25.03.2014 kl.09:42

Så fantastisk da :D

Sue

25.03.2014 kl.15:57

Fantastisk, jeg har ikke noe annet ord som dekker denne turen :-D Og du - jeg snakker rett fra levra og sier ting som det er, det viser seg at det morer mer enn jeg tenker inkludert deg Trollet - og DET er jeg glad for :-D

Berit Gulbrandsen

25.03.2014 kl.16:06

Sier det igjen..der du ferdes sprer du smil og glede og får igjen med at folk liker deg godt og at alt blir ekstra bra :-) med din positive innstilling høster du positive tilbakemeldinger :-)

25.03.2014 kl.16:09

Sue: Tusen takk :) Det har vært utrolig spesielt hele veien, og denne hjemreisen bare toppet det hele... På en måte har jeg veldig lyst til å reise tilbake og se alt det jeg ikke fikk sett nå, men på den annen side så hadde jeg så mange fine opplevelser at jeg ikke er helt sikker på hvordan en fremtidig tur vil bli i sammenligning...
PS - jeg liker når folk snakker rett fra levera ;)

25.03.2014 kl.16:10

Berit Gulbrandsen: Awww så pent sagt <3 Men man kan jo ikke reise på tur til nye spennende steder med noe annet enn en positiv innstilling? Da er det jo bedre å bli hjemme :p

Helge

25.03.2014 kl.16:13

Var han egyptervennen din ansatt ved hotellet eller? Kanskje en slik service var endel av jobben hans. En flott hjemreise som siste del av en herlig ferie. Det er slik det skal være.

25.03.2014 kl.16:25

Helge: Nei, han hadde ikke noe med hotellet å gjøre. Ja det blir en veldig fin ferie ut av det når til og med hjemreisen blir minneverdig :)

Sue

25.03.2014 kl.16:40

Av erfaring, så tror jeg du skal samle på minnene fra denne turen :-D Så fremt i fall ikke han/de som strødde roser på din vei er et tastetrykk unna ;-) Du har ikke glemt Tyrkia, har du vel, klart du ikke har :-))

25.03.2014 kl.16:51

Sue: Neida, jeg har ikke glemt Tyrkia... skal dit en tur i løpet av sommeren/høsten, men vet ikke helt enda nøyaktig når det blir :)

25.03.2014 kl.20:59

Digger pennen din♡♥

25.03.2014 kl.21:07

Anonym: Takk takk :)

ideatroll

45, Bærum

Noen ganger tar jeg meg en tur ut i den store verden og skaper minner. Og hvilket sted foreviges de bedre enn på min egen lille reiseblogg? Velkommen innom for å dele opplevelsene.