Egypt

En dag i Hurghada

Da jeg - enda en gang - dro til Egypt alene, fikk jeg minst like mange advarsler som sist jeg gjorde det samme. Det var ikke mte p hvor skummelt det visstnok var for en kvinne dra hit uten flge, selv om jeg ikke hadde tenkt meg noe annet sted enn Hurghada. Og nr jeg frst var s dum dra alene, s mtte jeg i alle fall ikke finne p g alene i byen, og spesielt ikke i butikkomrdene, hvor skumle menn med drlig kvinnesyn visstnok kunne finne p lure meg inn p bakrommet for bde det ene og det andre.

Jeg valgte dra likevel. Og jeg valgte blse i advarslene om ikke g ut alene - jeg flte liksom de hadde blitt gjort til skamme frste gangen jeg var her. Jeg fler meg sjelden utrygg noe sted - heller ikke her. Om det er fordi jeg er s ufattelig modig, eller fordi jeg ikke har vett nok skal vre usagt, men jeg er vel tilbyelig til helle mot det siste. Det eneste som til tider skremmer meg nr jeg er ute og reiser, er trafikken og kjremten enkelte steder - Egypt er ett av dem.

I dag var jeg en tur og beskte moskeen ved havnen, og etter det fant jeg ut at jeg skulle spasere litt - bde for f sol og mosjon, og for f handlet noe smtteri jeg gjerne ville ha tak i. "G til venstre", sa kompisen min p telefonen, "s finner du inngangen til marinaen". Som sagt, s gjort - venstre ble det. Langt bortover veien til venstre.

Jeg lovet pent ringe og si fra nr jeg var fremme, men jeg gikk og jeg gikk og jeg gikk - inntil kompisen ringte igjen og lurte p om jeg hadde funnet frem. Jeg sa som sant var, at jeg s ingen marina enn. Men jeg s jo noen havnearbeidere som gikk forbi med lunchen sin, s jeg antok jeg var p rett vei. Ellers s jeg et gammelt bilverksted, men veldig smtt med bde mennesker og trafikk, og ikke s mye fortau heller. Men det siste er jo ikke uvanlig her, s det tenkte jeg ikke s mye p.

Det viste seg at jeg selvflgelg hadde gtt feil vei, jeg hadde aldri ftt med meg at kompisen ba meg st med ryggen til moskeen da jeg skulle g til venstre, og siden jeg sto med ansiktet i mot den i stedet, ble det jo logisk nok stikk motsatt. Dermed var det bare traske tilbake. Til slutt kom jeg til moskeen igjen, og p et eller annet vis klarte jeg havne midt i en eller annen demonstrasjon med folk som ropte, arabiske plakater jeg ikke kunne lese, stengt vei, og masse bevpnet politi. "Spennende", tenkte jeg, og mtte selvflgelig ta en titt.

P et eller annet vis demret det plutselig for meg at en demonstrasjon i Egypt kanskje ikke var stedet jeg helst burde befinne meg, s jeg listet meg pent forbi politi og demonstranter, og ruslet videre. Denne gangen gikk jeg riktig vei, og marinaen var visst ikke mange minuttene unna. Etter ha spasert et stykke langs vannet, satte jeg meg ned med en salat og en brus og nt dagen.

Etter ha sittet en stund, bestemte jeg meg for g mot sentrum og se om jeg fant det jeg hadde planlagt kjpe. Men hvor skulle jeg begynne lete? I alle fall ikke i turistgatene, for der er det ikke srlig billig! S jeg spaserte innover mot noen gater jeg s fra taxien for et par dager siden, og ruslet bortover mellom butikker og sm markeder for se hva jeg fant - helt til jeg s et butikkvindu som s ut til ha det jeg var ute etter.

Jeg gikk inn, kjpte det jeg skulle, og gikk ut igjen - ingen skumle bakrom i sikte, og de tre tedrikkende mennene oppfrte seg helt eksemplarisk. Noen meter senere kom jeg p at jeg skulle sende et postkort, s jeg smatt inn i en bitteliten butikk hvor det sto et postkortstativ p utsiden. Nye hilsener, nye tedrikkende menn, betale og g - ikke noe problem der heller.

N hadde jeg gjort unna det jeg ville, s da var det bare sette seg i taxien hjem igjen. Den samme taxien jeg tok inn til byen tidligere, og som jeg ogs har tatt ved et par andre anledninger. Vel hjemme betalte jeg bde for turen inn til byen og turen tilbake - for sjfren syntes visst ikke det hastet med betalingen p turen innover, siden han uansett skulle kjre meg tilbake senere.

S hva sitter jeg igjen med? En spasertur p vidvanke, hvor havnearbeiderne passerte centimetere unna meg, uten verken snakke til meg eller gjre noe av det andre skumle jeg har hrt om. En eller annen demonstrasjon som jeg ikke ante hva var - hvor ingen verken brydde seg med meg eller plaget meg. En handlerunde i smgatene, hvor ingen av butikkmennene som sto ute p fortauene verken maste eller plaget meg p andre mter, og to butikkbesk som gikk helt fint. Og for ikke forglemme; taxi alene bde inn til byen og tilbake igjen.

Konklusjon? Enten er jeg usynlig, eller s er ikke Egypt s ille som ryktene sier...

#Egypt #Hurghada #kvinnesyn #ferie #reise

Enslig turist

komme tilbake til Egypt, var akkurat like koselig som jeg hpet det ville vre. Temperaturen er riktignok hyere enn den har vrt de gangene jeg har vrt her fr, siden jeg ikke har vrt her p sommeren tidligere. Men jeg klager ikke - selv om det er rundt 45 grader p dagtid, s er det nesten alltid et lite vinddrag i luften, s det fles egentlig bare behagelig.

Egypt er et flott land reise til, jeg angrer ikke p at jeg tok turen hit igjen. Og selv om det kan vre utrygt enkelte steder i landet, s er det trygt reise til de typiske turiststedene - selv nr man reiser alene slik jeg har gjort de siste par gangene.

Dessverre er det nok lettere for reiseglade lytte til alt det skumle som sies om landet, enn lytte til alt det som er bra. Det medfrer ikke bare at mange gr glipp av et fantastisk reiseml, men ogs at landet mister mye av den viktige inntektskilden turismen er. Resultatet var ikke vanskelig se da jeg var ute og gikk meg en tur mutters alene - og da mener jeg bokstavelig talt ALENE...

De turistene som drar hit, velger gjerne all inclusive-hoteller med private strender, slik at de ikke trenger forlate hotellomrdet i det hele tatt. Dette brer de tomme bygatene preg av.

Allerede i fjor var det f skandinaver her nede, og det er ikke flere i r. Hovedtyngden av turister har lenge vrt russere, og n ogs japanere. P hotellet jeg bodde p under den frste turen i fjor, fortalte de at vi var de frste norske gjestene p halvannet r.

Jeg har, slik jeg gjerne gjr nr jeg reiser tilbake til steder jeg har vrt fr, valgt en enkel og hverdagslig reisemte. Ikke noe luksushotell, mat fra det lokale markedet, og en nktern livsstil. P den mten fr man se mer av dagliglivet, og fle lokalmiljets puls p en helt annen mte enn nr man tilbringer det meste av tiden p en flott strand utenfor et enda flottere hotell - selv om det ogs selvflgelig er en super opplevelse.

Til tross for at jeg har ftt mang en advarsel mot reise p denne mten, alene i et land som Egypt - og til dels ogs Tyrkia nr jeg har vrt der - har det s langt bare bydd p positive opplevelser. Det betyr derimot ikke at jeg lever p en rosa sky og tror at alt er bare fryd - jeg er klar over hva man kan stte p, og er p vakt. Men det er mye man kan gjre selv for unng ubehageligheter - ikke minst huske p hvor man befinner seg, og at kulturen er annerledes enn hjemme i Norge.

Jeg har fortsatt en uke igjen her nede, og jeg hper og tror at resten av tiden ogs blir fin. Det er ikke til komme forbi at leddgikten min er mye bedre i slikt klima som her, og det var da ogs mye av grunnen til valg av reiseml - man er garantert mye av bde varme og sol her p denne tiden av ret. S fr det ikke hjelpe at myggen her nede anser meg som sin store kjrlighet, og at bde jeg og palmene kan bli litt trste i varmen...

#Egypt #reise #ferie #sommer #sol #Afrika

Tilbake til Egypt

I mars i fjor var jeg en uke i Egypt. Det ga spass mersmak, at jeg dro tilbake igjen allerede to mneder senere - alts i mai i fjor, for ganske nyaktig ett r siden. Den siste gangen bodde jeg ikke p luksushotell, og jeg dro heller ikke sammen med noen slik som frste gang. I stedet dro jeg helt alene, og leide en leilighet i Hurghada.

Leiligheten var helt dagligdags, enkel standard, og beliggende i et omrde der det bare bodde egyptiske familier - utenfor turistomrdenes stk og sty. Jeg fikk virkelig komme den egyptiske hverdagen inn p livet p godt og vondt - men heldigvis mest godt.

klare seg selv, f grnnsaker fra markedet og lage middag p en enkel gasskomfyr, og ikke minst hndvaske klrne i en balje, var en ganske annerledes opplevelse enn komme til ferdige mltider og ha folk rundt meg som rengjorde rommet og fikset hver minste ting. Men jeg likte det, jeg koste meg med se en annen side av byen enn turistfasaden.

Ett r har gtt siden jeg kom hjem, og jeg har egentlig aldri tenkt p reise dit igjen - fr n. Men s kom jeg til et punkt der jeg flte at jeg trengte et miljskifte, litt varme og litt ferie, og bestemte meg for at tiden var inne til dra tilbake. Jeg hadde lyst til dra et sted jeg kjente fra fr, og det sto mellom Egypt og Tyrkia. Og siden jeg bodde tre mneder i Tyrkia for ikke s lenge siden, fristet Egypt mest. Dessuten er det varmere der, og det er definitivt en viktig faktor...

Alt gikk veldig fort - fra jeg tenkte den frste tanken og til turen ble bestilt, gikk det ikke mange dagene. Og fredag morgen drar jeg alts av sted fra den norske vren, for f halvannen solfylt uke i et av Afrikas mest populre turistland. Jeg kan ikke si annet enn at jeg gleder meg!

#Egypt #Hurghada #reise #ferie #Afrika

En fantastisk hjemreise

Etter alt det fine jeg opplevde i Egypt, hadde jeg trodd at hjemreisen skulle f meg til fle meg trist. Jeg gledet meg jo ikke akkurat til dra hjem igjen, og helst ville jeg ha blitt der nede. Men avreisen ble like surrealistisk som alt annet jeg opplevde mens jeg var der, s jeg klarte ikke annet enn smile da jeg satt p flyet og tenkte tilbake.

P en mte startet det hele allerede da mitt egyptiske selskap, som hadde forlatt stedet et par dager fr, kom tilbake. Noen timers reisevei var tydeligvis ikke til hinder, og igjen tilbrakte vi en fantastisk dag sammen. Mesteparten av tiden ble brukt i hotellets mange sm utebarer, hvor vi vekslet mellom noe s enkelt som en kopp te eller et glass brus mens vi skravlet om alt og ingenting. Det fltes rart skulle dra hjem igjen, s jeg var glad for selskapet og den lette stemningen som gjorde tankene p hjemreisen fjernere.

Avreisen nrmet seg for hvert minutt. Kofferten var ferdig pakket, drosjehenting var allerede avtalt, og min egyptiske venn hadde dratt igjen for la min sster og meg tilbringe de siste timene sammen med hverandre. Virkeligheten hadde p en mte innhentet meg. Jeg har det jo med trives s godt p de stedene jeg reiser til, at dette med hjemreiser sjelden er noen hyggelig tanke. Men selv om jeg visste at vi skulle forlate hotellet samme kveld, ble det en veldig fin dag.

Drosjen var det min egyptiske venn som hadde ordnet, og det var den samme sjfren som hadde kjrt oss til hotellet den dagen vi kom til Egypt. Vi skulle bli hentet ved midnatt, og da sjfren kom inn i resepsjonen for si fra at han var kommet, hadde vi allerede sjekket ut hos den samme hyggelige resepsjonisten som sjekket oss inn da vi kom dit. Plutselig viste det seg at resepsjonisten og sjfren kjente hverandre, og det ble mye latter og klemming. Stemningen var fin da vi satte oss i bilen for dra.

Etter ha kjrt en liten stund, fikk sjfren en telefon. Midt i samtalen begynte han le hjertelig, og etter et lite stykke kjrte han plutselig ut i veikanten og stoppet. Der sto egyptervennen min og smilte. Jeg visste at han skulle vre hos en kamerat i byen der til neste dag, men jeg hadde ikke forventet se han igjen. Plutselig hadde han funnet ut at han skulle hoppe i en drosje for mte oss underveis og se oss vel av sted. Da vi kom til sikkerhetskontrollen kunne han jo ikke bli med lenger, s etter ha anbrakt kofferten min p et egnet sted og tatt farvel, forsvant han ut i natten igjen.

Det viste seg at vi var litt tidlig ute, og man kommer ikke gjennom sikkerhetssperrene der fr det bare er en viss tid igjen til flyet skal g - i alle fall ikke p den tiden av dgnet da vi skulle dra. Dermed var det en av vaktene i sikkerhetskontrollen som ga oss noen sitteplasser rett ved, slik at vi slapp st mens vi ventet.

Vi satt p stolene og pratet og spilte dataspill, og plutselig kom sikkerhetsvakten litt lekent og forsiktig frem med hnden og trykket p det som skulle gjres p spillet. Han smilte stort da han fikk det til. Dermed var han fremme med smilet og hnden et par ganger til, og da ken var ferdig dumpet han ned p stolen ved siden av oss. Han fikk lne spillet, og s ut til storkose seg. S der satt vi da, to norske reisejenter og spilte dataspill sammen med en vpnet egyptisk sikkerhetsvakt.

Ikke mange minuttene etterp fikk vi mer selskap, denne gangen av en enda bedre bevpnet politimann. Han slo seg ned p den siste stolen ved siden av oss. Vi var sikkert litt av et syn - oss to jentene, som satt og lo og koste oss sammen med to uniformerte og bevpnede egyptiske menn og et dataspill. Jeg mtte smile litt innvendig med tanke p skrekkhistoriene jeg hadde hrt om egyptisk politi, og om problematiske sikkerhetskontroller p flyplassene. Det virket veldig fjernt fra den situasjonen jeg selv befant meg i akkurat da.

Till slutt var det p tide dra. Kanskje skyldtes det at de som skulle sjekke oss hadde sett oss der vi satt sammen med sikkerhetsvakten og politimannen og koste oss, for sikkerhetskontrollen gikk i alle fall som en lek. Dermed var vi inne i avgangshallen, og alt som var igjen av oppholdet i Egypt var ventetiden fr vi kunne g om bord i flyet.

Vi lettet fra Egypt, og etter en problemfri tur var det tid for mellomlanding i Istanbul i Tyrkia, en flyplass jeg har blitt godt kjent med etter hvert. Damen i sikkerhetskontrollen gikk gjennom tingene mine etter at det pep da jeg passerte, og dermed fant hun det bittelille rosa kameraet mitt. Hun var veldig fascinert av hvor lite det var, og plutselig sto hun der og knipset i vei med det og gliste mens ken samlet seg opp bak oss.

Deretter var det bare siste etappe hjem til Norge som gjensto, og den gikk ogs fint. Da jeg lste meg inn i leiligheten hjemme, var det temmelig nyaktig en uke siden jeg lste dren bak meg for dra. Og i det jeg vred om nkkelen for g inn, sendte jeg en tanke tilbake til tiden i Egypt - en tid som bare varte en uke, men som p mange mter fltes som et helt liv...

#reise #ferie #Egypt #Hurghada

Mitt mte med Egypt

Den siste uken har jeg tilbrakt p Hilton Hurgada Long Beach Resort i Hurghada i Egypt, og n har jeg nettopp kommet tilbake til Norge etter noen av de mest fantastiske dager jeg har hatt i mitt liv.

I forkant av reisen ble jeg forespeilet alle tenkelige og utenkelige skumle situasjoner som kunne oppst. Egypt er et land med mye intern uro, og dette bekymrer naturlig nok mange. I tillegg kommer faktorer som kultur, sprk og kvinnesyn, og disse tingene samlet har gjort at mange rett og slett har advart meg mot dra, og til og med kommet med forslag til andre steder jeg heller burde reise. Jeg kan ikke f sagt hvor glad jeg er for at jeg likevel dro, p tross av alle advarsler.

Min frste dag i Egypt, har jeg alt beskrevet i et annet innlegg. Fra det yeblikk jeg hadde kommet ut av flyet, mtte jeg bare smilende og hjelpsomme mennesker, og allerede p flyturen traff jeg en egypter som skulle vise seg bli et viktig holdepunkt for meg under hele oppholdet. Innen jeg satte bena p egyptisk jord utenfor terminalen for frste gang, hadde jeg allerede rukket bli forelsket i landet.

Etter ha kommet tilbake til hotellet den frste kvelden, fikk jeg meg en god natts svn fr jeg var klar til ta fatt p en ny dag. Den frste dagen var s mye mer enn jeg hadde forventet, s jeg regnet med at denne neste dagen ville bli mer avslappet og normal. Og det ble den - en stund.

Helt ut av det bl fikk jeg en sms, og plutselig ble dagen min snudd p hodet. Jeg ble tatt med ut p en ny fantastisk dag av egypteren jeg hadde mtt, denne gangen med utendrs middag i parken og te i marinaen. Inne i meg streifet tanken p alt jeg hadde hrt om at jeg ikke skulle vre alene med en egypter, ikke skulle ta imot noe fordi det alltid var en baktanke med det, og at jeg ikke mtte g i de fellene. Men jeg valgte hre p mageflelsen, blste i alt det negative, og koste meg skikkelig.

Hele tiden ble jeg behandlet p en mte jeg aldri fr har opplevd, og uansett hvor vi var ble jeg behandlet med respekt, bde av han jeg var der med og av de vi mtte - enten det var servitrene, sjfren eller andre. I et land hvor kvinnesynet er veldig annerledes enn det vi er vant til hjemmefra, kan det fort sl begge veier. For meg slo det ut positivt, og jeg trivdes. Min andre dag i Egypt ble om mulig enda bedre enn den frste.

Etter to dager hvor jeg hadde hatt selskap overalt hvor jeg gikk, var det p tide for reiseflget mitt dra videre. Jeg funderte litt over hvordan dette ville sl ut, om jeg ville bli mtt p samme mte som det jeg ble sammen med han, eller om jeg plutselig ville bli sett som en av disse turistene som henger sammen med lokale menn for helt andre ting enn det jeg hadde gjort. Jeg var spent da jeg gikk alene for f meg lunch i hotellrestauranten hvor jeg tidligere hadde spist middag med min egyptiske venn.

Jeg hadde ikke behvd bekymre meg. N var det akkurat som om de som jobbet der s det som sin oppgave ta vare p meg i hans fravr, og den behandlingen jeg fikk gjorde at jeg nesten flte meg som en prinsesse. Drikke og ulike smretter kom p bordet helt uten min hjelp, akkurat som det hadde gjort da vi spiste middag der tidligere - en gest som ikke kom noen av de andre gjestene til del.

Flelsen av at jeg levde i en drm bare fortsatte. Mens jeg satt og spiste, begynte tankene vandre, og jeg lurte p hva som forrsaket at mitt mte med landet s langt hadde blitt s annerledes enn jeg hadde blitt forespeilet p forhnd. Var det ene og alene p grunn av mitt egyptiske selskap de frste to dagene, eller var det fordi jeg selv forskte gjre mitt beste for vise respekt for lokalbefolkningen og deres skikker? Eller var det kanskje en kombinasjon av begge? Uansett hva som var den underliggende rsaken, s er jeg i alle fall sikker p at det ha en lokalperson sammen med meg nok hadde gjort ting lettere for meg i mitt mte med andre mennesker fra starten av. Men det var likevel opp til meg selv leve opp til inntrykket deres etter at han hadde dratt.

Det jeg sitter igjen med etter turen til Egypt, er utrolig positivt. Alle jeg mtte var hyggelige, hjelpsomme og respektfulle, bde inne p hotellomrdet og utenfor. At jeg har vrt heldig er jeg ikke i tvil om, for jeg antar jo at enkelte av skrekkhistoriene jeg har hrt har et snev av sannhet, og at mitt mte med Egypt kunne ha blitt helt annerledes. Likevel sitter jeg her og har ikke n eneste negativ opplevelse med meg i bagasjen hjem.

Til og med feriebudsjettet er inntakt, pengeforbruket mitt ble helt minimalt slik som jeg ble oppvartet. For min norske hjerne var det uvant ikke skulle ta min del av regningen, eller f lov til betale verken p restauranter eller taxiturer nr jeg var sammen med mitt mannlig selskap. Og etter et par forsk sluttet jeg sprre, men sa at det var bare si fra. Jeg vet at stolthet er viktig for menneskene der, s ogs for han jeg tilbrakte disse dagene med, og jeg lar ikke sprsmlet om hvem som skal betale delegge den.

Og kanskje er det hele s enkelt som at det respektere andres selvflelse og kultur nr man er et sted, gjr at man fr det samme tilbake? Selvflgelig kunne jeg hatt uflaks og sttt p noen skikkelig lyssky individer, men dem trenger man jo neppe dra til Egypt for mte. S kanskje er ikke klisjen om at man hster som man sr s dum likevel?

Blomstene er fra hotellhagen

#egypt #hurghada #ferie #kultur #kvinnesyn #reise

Bassengliv i Hurghada

Noe av det aller flotteste her p Hilton Hurghada Long Beach Resort, er definitivt bassengene. Rommet vrt befinner seg i andre etasje, og fra terrassen har jeg fantastisk utsikt over bassengomrdet som ligger der knallbltt og omkranset av palmer, helleganger og blomstrende busker. Her hvor jeg sitter kan jeg se det mrkebl havet i bakgrunnen, og de skumkledte blgetoppene der ute er en fantastisk kontrast til de lysebl rolige bassengene.

Mellom bassengene slynger det seg sm innbydenede kanaler av vann, og det er nesten s jeg skulle nske jeg kunne ta en kano og padle rett inn i eventyrland. Eller kanskje 1001 natt er et bedre uttrykk her hvor jeg befinner meg n, og spesielt p kveldstid nr hele omrdet ligger der i et nesten magisk lysskjr fra skjulte lykter.

For den som foretrekker en skyggefull tilvrelse p land fremfor gli gjennom det kjlige vannet, er det manssevis av sm parasolloaser slappe av i. Jeg for min del er temmelig pysete nr det gjelder temperaturer, og elsker varmen, s for meg ville nok en av sittegruppene i solen fristet mer enn bde bassengene og de skyggefulle parasollene laget av palmeblader. Men skulle jeg f lyst p en dukkert, s er det varmere alternativ i spaavdelingen litt lenger oppe p hotellomrdet.

Bassengene her er ikke utformet bare for bading og rolige svmmeturer gjennom kanalene. Langs hele omrdet slynger det seg hellebelagte gangstier og sm buede broer hvor det er mulig krysse vannet. Og omrdet er utformet slik at lave blomstrende lvhekker gjr at det fles usjenert selv nr det er masse mennesker der.

Fr jeg kom hit, trodde jeg at jeg skulle tilbringe mesteparten av tiden ute i bassengene, men i stedet har det blitt mest til at jeg har nytt synet av dem fra terrassen, eller ved ta en og annen spasertur p omrdet.

Egentlig var det mye jeg trodde fr jeg kom hit. Jeg hadde jo sett bilder p nettet slik at jeg hadde en formening om hvordan det s ut, og s hadde jeg noen forestillinger og forventninger i hodet mitt om hvordan ting her ville bli. Ingenting har blitt som jeg trodde. Ingenting var slik jeg forventet i forkant. Det viste seg vre mye bedre...

De tusen rom

bo p hotellet her i Hurghada, fles ikke helt som bo p et vanlig hotell. Det er mer som bo i en liten by. Alt i alt er det over 1000 rom her, fordelt p flere bygninger, og skal man rekke g over hele omrdet trengs det nok en hel dag bare til det.

Det er nydelig beplantet over alt, og lukten her er en blanding av hav og blomster. Det bugner av vakre planter, og bare de er en severdighet i seg selv.

Vi bor i hovedbygningen, og det er jeg veldig fornyd med. Det er kort vei til absolutt alt. Servicen er fantastisk, og folk her er hyggelige og hjelpsomme. Nr de ser oss er de litt ekstra imtekommende, for vi er blant de f her som ikke er russiske - dermed er vi en avveksling. For yeblikket er vi de eneste norske gjestene ogs, og hver gang jeg gr gjennom respsjonen sier de "heia Norge" til meg.

De fleste svmmebassengene ligger i omrdet rett utenfor rommet vrt, men mens vi var ute og gikk fikk vi ye p et bortgjemt basseng blant noen av sidebygningene et stykke unna.

Jeg er utrolig glad i palmer, og dem er det mange av her. Det er noe eget med de store bladene som svaier i vinden - og vind har det vrt en del av hittil.

Det kjennes p temperaturen at sesongen ikke er helt i gang, men det er likevel spass deilig at det gr fint sitte ute til langt p natt hvis man finner et lunt sted. Jeg for min del var ute og fartet til fem i dag tidlig, og temperaturen var forholdsvis grei hele veien, selv om vi jo befinner oss i rkenen hvor nettene er relativt kalde. Men det skal jeg si, jeg har definitivt hatt bruk for den varme ytterjakken jeg hadde p meg da jeg dro hjemmefra!

Fremme i Egypt

Da jeg dro hjemmefra lrdag ettermiddag for reise til Egypt, hadde jeg i friskt minne turen til Tyrkia i januar, da alt gikk galt. Jeg skulle jo tross alt reise med samme flyselskap denne gangen. Men turen forlp uten et eneste problem. Vi kom av sted fra Gardermoen nr vi skulle, landet i Istanbul som planlagt, og kom oss av sted videre til Hurghada helt etter tidsskjemaet.

Siden vi skulle lande p et helt ukjent sted klokken tre om natten, ante jeg ikke hva jeg hadde i vente. Jeg visste at vi mtte f oss visum fr vi kunne forlate flyplassen, og deretter mtte vi jo p en eller annen mte komme oss videre til hotellet, som jeg ikke hadde noen som helst anelse om hvor l. Men hele greia lste seg mye enklere enn jeg var forberedt p.

Nr jeg er ute og reiser, s har jeg en tendens til bli kjent med folk i flyken, og da spesielt hvis det dreier seg om en mellomlanding. Det skjedde denne gangen ogs, s da vi kom frem hadde vi plutselig ftt oss en kjentmann. En helt ekte egypter som jeg mtte i Istanbul. Han hjalp oss med finne frem p flyplassen i Egypt, fikk oss gjennom visumken, og fikk tak i en drosje da vi hadde kommet oss ut.

Fr jeg dro, hadde jeg hrt massevis av historier om uroen i Egypt og alt man mtte passe seg for. Og jeg hadde hrt skrekkhistorier om hvordan folk her visstnok skulle vre, og om mennene og deres kvinnesyn. Vi valgte likevel ta imot hjelpen da den ble tilbudt, for det er klart det frister overlate alt ansvaret til noen som er kjent nr man str i et fremmed land midt p natten.

Da vi hadde kjrt et stykke, kom vi plutselig til et sted hvor det sto et par biler p hver side av veien, og utenfor bilene sto det bevpnede menn i finlandshetter. Jeg er ikke helt inne i vpenverdenen, men vpnene s ut som noe skikkelige militrgreier. Plutselig surret historier om kidnapping og alt mulig snt gjennom hodet mitt. Jeg er jo vant til at det alltid skjer forviklinger av et eller annet slag nr jeg er ute og reiser, og denne turen hadde liksom gtt s veldig glatt frem til da.

Synet var ikke akkurat betryggende, og jeg flte meg plutselig veldig glad for vre i hendene p en av lokalbefolkningen. Heldigvis forklarte han at det bare var en politikontroll, og det skal jeg si - en politikontroll i Egypt ser definitivt ikke ut som en politikontroll i Norge!

Turen fra flyplassen til hotellet tok omtrent tyve minutter om man trekker fra tiden som gikk med til kontrollen, s det hadde ikke gtt mer enn en time fra vi landet og til vi sto i hotellresepsjonen. Fyren fra flyplassen fulgte oss inn, og pratet masse arabisk med personen i skranken. Jeg aner ikke hva de snakket om, men etter ordvekslingen deres spurte resepsjonsvakten hvor vi ville ha rom. Vi fikk velge mellom bo ved sjen eller ved hotellhagen og bassengene. Men siden det var mrkt og vi ikke hadde ftt sett noe srlig, s overlot vi avgjrelsen til resepsjonisten og reiseflget vrt. Vi endte med et flott rom som ligger rett ved et nydelig basseng med en koselig liten bro over, hvor vi er omgitt av busker og blomster, samtidig som vi har kort avstand til resepsjonen og restaurantene og utsikt over havet og btene.

Da vi hadde ftt sjekket inn, forsvant egyptervennen min. Og siden det begynte nrme seg morgen, var det sengen som fristet mest av alt. Utpakking og sjekking av utsikt fikk vente til det hadde blitt lyst, og den skuffet p ingen mte. Vi har skikkelig panoramautsikt, og en diger terrasse hvor jeg sitter og skriver akkurat n. Det suser i palmetrrne, fuglene kvitrer, og det lukter blomster og sj. Stedet virker som alt jeg hadde hpet p og enda litt til.

Jeg har hrt mange si at nr man reiser til et land som dette s skal man vre forsiktig med ta imot tjenester, fordi folk alltid forventer noe igjen. Ikke minst i form av penger. Jeg var derfor forberedt p at det reise i drosje med en av lokalbefolkningen fort kunne bli en dyrere opplevelse enn reise alene. Men det var s behagelig slippe bde leting etter taxi, og pruteprosessen etter ha funnet en. Men da vi kom til hotellet var det ikke snakk om f lov til betale i det hele tatt, s det endte med at turen ikke kostet oss noe som helst.

Fr han forlot oss, avtalte egypteren og jeg treffes senere p dagen, etter at alle hadde ftt sovet ut. Ssteren min er jo opptatt med sine ting her nede, og jeg driver med mitt. Hun liker reise ut i bt og dykke, mens jeg trives best som landkrabbe. Det passet meg derfor fint treffe fyren igjen, for jeg liker omgs lokalbefolkningen nr jeg er et sted.

Dermed ble det til at han og jeg spiste middag sammen, fr vi dro ut p en rolig uterestaurant og satt og skravlet og drakk te under fullmnen. Vi hadde en kjempekoselig kveld, og han srget for f meg trygt anbrakt p hotellet etter at vi avsluttet kvelden. Jeg kom inn dren p rommet akkurat da klokken skiftet til midnatt, og flte meg nesten som Askepott - bare at jeg hadde begge skoene i behold.

Mitt mte med Egypt og menneskene her ble p ingen mte slik jeg hadde blitt forespeilet. Jeg ble mtt med respekt hele veien, og fyren jeg var ute sammen med var den perfekte gentleman. Noen mennesker er snn at man fler man har kjent hverandre hele livet selv om man nettopp har mttes, og han var en snn person. Etter et dryt dgn her nede kan jeg si at jeg har det helt fantastisk og stortrives p alle mter. Og hvis denne frste dagen skal sette standarden for oppholdet her nede, s kan det ikke bli annet enn bra...

Jeg drar til Egypt

Jeg skal p ferie. Men siden jeg aldri har vrt p stedet fr, ikke en gang i landet det dreier seg om, s har jeg ingen bilder vise frem enn. Det har jeg selvflgelig tenkt rette p i lpet av den uken jeg skal vre der, men i mellomtiden har jeg funnet dette flotte bildet p hotellets nettside...

Picture: hotel web page

Landet er Egypt. Hotellet heter Hilton Hurghada Long Beach Resort, og ligger i Hurghada. Det jeg har sett av bilder p nettet virker helt fantastisk, og alle bassengene og omrdet rundt tilhrer s vidt jeg har forsttt hotellet. Dette er en skikkelig luksusferie, helt annerledes enn det jeg vanligvis ville ha dratt p. Og egentlig fler jeg at det skal bli ganske deilig n. Vrmeldingen der er det heller ikke noe si p, spesielt ikke siden det nettopp har begynt regne utenfor vinduet mitt hjemme!

Som du sikkert har ftt med deg, s er det noen uroligheter i Egypt for tiden, og det har det jo vrt en stund. UD advarer mot dra andre steder enn de typiske turiststedene, og Hurghada er et av de stedene som visstnok skal vre greit dra til. S da passer det bra bo p et sted som er s stort og flott at det ikke blir ndvendig farte rundt omkring i det hele tatt.

Jeg vet at man selvflgelig br se bde pyramider og andre ting nr man frst er i Egypt, men jeg tror ikke det blir p denne turen. n ting er at det ikke er trygt reise rundt, en annen ting er at det gr an reise tilbake senere en gang og ta utfluktene nr man ikke bor p et snt flott sted. Denne gangen vil jeg bare tilbringe tiden i solen og varmen, slappe av og kose meg og ta livet med ro. Og det gleder jeg meg skikkelig til, det er nesten litt uvirkelig at vi drar allerede i morgen...

ideatroll

45, Oslo

Noen ganger tar jeg meg en tur ut i den store verden og skaper minner. Og hvilket sted foreviges de bedre enn p min egen lille reiseblogg? Velkommen innom for dele opplevelsene.